خودارضائی، قسمت دوم

تاریخ ترجمه و انتشار : آبان 1399

به سفارش: موسسات روانشناسی و مشاوره

16 – مراقبه

مراقبه= تفکر= تعمق.

مراقبه یعنی پیدا کردنِ یک محل آرام تا بتوانید برای فکر کردن وقت بگذارید. همین!

تنها راه رسیدن به نتایج موردنظر، شفاف سازی آنها است. باید برای چیزی که می‌خواهید، وقت بگذارید. چرا فلان چیز را می‌خواهید؟ اگر به آن برسید چه شرایطی خواهید داشت؟
برای چیزی که می‌خواهید بطور اختصاصی وقت بگذارید. برای زندگی تان یک چشم‌انداز داشته و آن را کاملاً روشن کنید. لازم نیست به یک غار بروید یا راهب شوید. من زمانی حدوداً ده دقیقه را هفتگی یا روزانه برای تمدد اعصاب و فکرکردن به اینکه امروز، فردا، یا برای آیندۀ خودم چه می‌خواهم وقت می‌گذارم. به همان دلیلی که در حین رانندگی، به خطوط روی جاده نگاه می‌کنید به همان دلیل هم باید این کار را انجام دهید. یعنی برای اطمینان از اینکه در حال حرکت به سمت درست و انجام کاری هستید که شما را در آینده به چیزی که می‌خواهید می‌رساند. این زمان آنقدر مهم است که حتی می‌توانید مثل یک قرار ملاقات به آن نگاه کنید. در این زمانها اگر کسی بخواهد من را ببیند می‌گویم کار دارم. آنها می‌پرسند چه کاری؟ می‌گویم یک قرار ملاقات دارم. قرار ملاقاتی برای زمان تفکر و شفاف‌سازی. اما حواستان باشد که مراقبه نکنید ولی خارج از مسیر حرکت کنید!

 

17 – قوانین فیزیولوژی تغییر نمی‌کنند
اگر راه‌حلی دائمی برای کنار گذاشتن خودارضائی وجود داشت، خیلی وقت قبل دردسترس قرار می‌گرفت اما چنین چیزی هرگز وجود نخواهد داشت. چرا؟ چون این شبیه این است که شما بگویید می‌خواهید آب بخورید اما دستشوئی نروید. منظور من سرکوب کردن میل جنسی‌تان نیست چراکه این میل در نهادِ وجود شما قرار داده شده است. منظور من، سرکوب و محرومیت نیست. بلکه توانگری و منافع و یک سبک‌زندگی پرانرژی است! تنها چیزی که من و شما می‌توانیم انجام دهیم، یادگیری افزایش قدرت اراده برای کنترل این امیال است. هیچ راه‌حل دائمی وجود ندارد چون ده سال دیگر، بازهم بدن شما به نحو مشابه به کمبود خواب، هله‌هوله، رژیم‌های غذایی پرچرب و غیره واکنش نشان خواهد داد. ده سال دیگر هم غدۀ صنوبری مغز شما بازهم درزمان غروب آفتاب، همین مواد شیمیایی و هورمون‌ها را برای آماده کردنِ شما برای خواب آزاد خواهد کرد. ده سال دیگر هم وارد کردنِ روغن به بدن‌تان آسیب جدّی خواهد داشت. فلسفۀ «رژیم غذایی بدون روغن! روغن، فقط نوعی چربیِ تصفیه‌شده است! » هرگز تغییر نخواهد کرد. مثال خوبی در این زمنیه وجود دارد: تصور کنید یک فرد الکلی با جدیت، الکل را برای سه سال کنار بگذارد. خانواده، دوستان، و همکارنش همگی او را تحسین کرده و خوشحالند که او دیگر الکلی نبوده و خانواده، جامعه، و خودش را آزار نخواهد داد. حالا تصور کنید که یک روز او قدرت ارادۀ خودش را از دست داده و یک بطری را درآورده و شروع به نوشیدن کند. آیا او مست خواهد شد؟ بله، چون آن سه سال، او را در برابر واکنش شیمیایی و فرآیندهای فیزولوژی که حین ورود الکل به بدنش اتفاق می‌افتد ایمن نمی‌کند. سلول‌های کبدی و خونی او، به تصمیمات او راجع به سبک‌زندگی او اهمیتی نمی‌دهد. به همین ترتیب، معده و ریه‌های شما هم اهمیتی به آنچه که به آن ایمان دارید نمی‌دهد؛ آنها فقط به تصمیمات سبک زندگی شما بوسیلۀ فرآیندهای شیمیایی و اتوماتیک واکنش نشان می‌دهند. اگر خواهان قدرت اراده در زندگی تان هستید پس باید هر روزتان را با سبک زندگی ای زندگی کنید که باعث پرورش قدرت اراده تان می‌شود. هیچ راه‌حل سریع، قرص، پودر، یا درب مخفی برای آن وجود ندارد. این جهان، رسانه و برنامه‌های خودش را برای گرفتنِ سرزندگی، انرژی، و رضایتمندی از زندگیِ ناشی از عزت نفس از شما دارد و شما باید مراقب آن بوده و با آن بجنگید. و همانطور که جلوتر توضیح دادم، بهترین راه برای جنگیدن با آن، عاشق چیزِ بهتری شدن است: یعنی منافع سلامتی. خبر خوب این است که این مبارزه با گذشت زمان بسیار آسان می‌شود. شما به حالت عادی برمی‌گردید و وقتی طعم آن را چشیدید دیگر براحتی راضی نمی‌شوید که آن را از دست بدهید. پس همین الان بروید و آن را به چنگ آورید!

18 – از خطر موفقیت آگاه باشید!
موفقیت‌ها را در سطل زباله بیدازید که جایشان در همانجا است. موفقیت هیچوقت نمی‌تواند محقق شود چون تا زمانی که شما در یک بدن انسانی هستید تا لحظۀ مرگ باید از آن قوانین مطابعت کنید. شما نمی‌توانید در شکستن قانونی که هیچ انحرافی را مجاز نمی‌داند موفق شوید. خطرِ باور به این که شما موفق شده‌اید و به جائی رسیده‌اید که می‌توانید خودکنترلی کامل در لحظۀ کنونی و برای همیشه داشته باشید این است که مراقبت خود را کم کرده و کشش و انگیزۀ تان برای حفظ منافعی که به آن رسیده‌اید را از دست بدهید.
هشدار: زمانی که از منافع زندگی با خودکنترلی بهره‌مند می‌شوید، مردم بارها شما را برای آن تشویق و تحسین می‌کنند اما مثلی از عهد عتیق (29:5) را به یاد داشته باشید: «هرکسی که از همسایه‌اش تعریف بیجا کند، درحقیقت دامی برای او گسترده است.» گوش کردن به این تملقات، فقط سقوط شما را تسریع می‌کند. اینها همان آدم‌های خوبی هستند که دوباره برگشته‌اند و شما باید به آنها نه بگویید. کاری که من معمولاً انجام می‌دهم برگشت مکالمه بسمت خودشان و پرسیدن این است که آنها برای کسب منفعت، چه کارهایی انجام می‌دهند. ممکن است برای به رخ کشیدن موفقیت‌مان در آزاد بودن وسوسه شویم اما بجای آن باید دربارۀ پرسش‌هایی که ما را توانمند می‌کند فکر کنیم. مثل پرسش‌های زیر:
• به چه مدت می‌خواهم این منافع را تجربه کنم؟
• آیا کارهای که انجام می‌دهم مرا از اینکه آن منافع را از دست ندهم ایمن می‌کند؟
• در حال بکارگیری چه سیستم‌ها یا روش‌هایی در زندگی‌ام هستم که آن منافع را حفظ کند؟
• چه الگوهایی را برای سهولت این سبک زندگی بکار می‌برم؟
اینها سوالاتی هستند که باید از خودتان بپرسید. بعلاوه، علم نشان داده است که کسانی که دائماً می‌گویند که موفق هستند، همان‌ها بیش از دیگران در معرض سقوط و داستن بدترین خودکنترلی قرار دارند.

19 – ازدواج کنید
ازدواج کردن پاسخی جدی برای ترک خودارضائی است. واقعاً تعجب‌آور است که در اغلب اوقات ازدواج توصیه نمی‌شود. این پاسخی طبیعی و روشن‌ترین پاسخ به برآوردن نیاز جنسی است. ازدواج همیشه کامل نیست و اغلب با مشکلات زیادی روبرو است اما این مشکلات به بدیِ اعتیاد به خودارضائی نیستند. مارتین لوتر گفت: «یک ازدواج ناشاد بهتر از یک تجرد ناشاد است.» بله، بیشتر افرادی که خودارضائی می‌کنند بسیار جوان، یا بسیار فقیر، یا بسیار نابالغ برای ازدواج هستند اما ازدواج هنوز هم بهترین روش برای رضایتمندی جنسی است. یک مرد بصورتی آفریده شده است که با زنی ارتباط جنسی داشته و یک زن هم طوری آفریده شده که با شوهرش چنین رابطه‌ای داشته باشد. برخی افراد قادرند تا خود را کنترل کرده و خودارضائی نکنند اما برخی دیگر بهتر است ازدواج کنند. اگر اینها قادر به ازدواج باشند باید از توصیه‌های کتاب مقدس (قرنتیان 6:9) پیروی کنند که می‌گوید: «اما اگر آنها خودکنترلی ندارند بهتر است ازدواج کنند تا اینکه در آتش امیال‌شان بسوزند.»

20 – مأیوس نشوید
برای من سالهایی طولانی توأم با جستجو، مشاجره، درد، مصاحبه، خواندن، سفر، استهزاء، پرسیدن، دعا، و خجالت طول کشید تا این مفاهیم کارآمد را یاد بگیرم. چرا؟ چون خودارضائی قدرت زیادی دارد؛ چون در تاریکی نگه داشته شده و با افسانه، راز و نفهمیدن پوشیده شده است. خودکنترلی چیز ارزشمندی است که ارزش دارد به هر قیمتی که شده آن را بدست آورید، پس من به خودم هیچ گزینۀ دیگری نمی‌دهم و شما ای دوست من، می‌توانی همین کار را انجام دهی. خودارضائی موضوعی مربوط به سبک‌زندگی است و ایجاد تغییراتی که می‌خواهید، زمان‌بر بوده و به تلاش نیازمند است اما می‌توانید آن را انجام دهید. گاهی وسوسه می‌شوید که بگویید «من تلاش خودم را کردم اما برای من فایده نکرد» اما این مثل این است که بگویید سعی کردید چند کامپیوتر بفروشید اما بازهم مثل بیل‌گیتس ثروتمند نیستید. یا اینکه تاکنون چندین بار دوچرخه‌سواری کرده‌اید و از این ناراحت هستید که نمی‌توانید برندۀ تور دو در فرانسه باشید. همچنین وسوسه خواهید شد که عصبانی بوده و تمام افراد و معلمانی را که به ذهن و بدن‌تان هله‌هوله‌هایی را دادند که این کسی بشوید که اکنون هستید را سرزنش کنید. سرزنش و خشم پولی به شما نمی‌دهد و باعث دسترسی بهتر شما به موز و سایر میوه‌های سالم هم نمی‌شود. جایگاه خود در زندگی را پذیرفته و در عین حال، در جهت بهتری گام بردارید. اگر با شکست‌ها مواجه شدید، یادتان باشد که هر شکستی، گنجینه‌ای از بازخوردها و اطلاعات ارزشمند است. شکست نه بطور تصادفی، بلکه هدفمند اتفاق می‌افتد. از آن شکست‌ها برای باهوش‌تر شدن استفاده کرده و از آنها یک تعهد غیرقابل مصالحه نسبت به بیشترین خودکنترلی برای خود بسازید.
هدف شما چه نوع تعهدی باید باشد؟
حدود قرن ششم پیش از میلاد، مردمان بابل بر پادشاهی‌ها و افراد مختلفی در گسترش قلمرو خود پیروز شدند. یکی از بردگانی که آنها به بابل بازگرداندند، مرد جوانی به نام دانیال بود. او بعنوان یک برده، باید از غذای بردگان می‌خورد، اما خودش از ارزش خودکنترلی آگاه بود و از خوردن غذای بردگان تا سر حدّ جان امتناع کرد. در آنزمان هیچکس از بابلیان سرپیچی نمی‌کرد مگر اینکه آماده باشند به طرز بیرحمانه‌ای بمیرند اما دانیال باهوش بود و رژیم غذایی گیاهی را پیشنهاد داد و اهیمت و برتری منافع آن را روشن کرد. نتیجۀ تعهد دانیال به یک سبک زندگی بسیار پرانرژی، آنقدر حیرت‌انگیز بود که یکی از تعیین‌کنندگان قانون‌ در بابل شد؛ بابلی که یکی از قدرتمندترین امپراتوری‌هایی بوده است که تاکنون جهان به خود دیده است. نه تنها این، بلکه وقتی که مادها و پارس‌ها در 539 پیش از میلاد، بابل را فتح کردند، آنها یک نفر را زنده نگه داشتند و او را حاکم مادها و پارس‌ها کردند. حدس بزنید او چه کسی بود؟ دانیال گیاه‌خوار! تعهد شما باید به اندازۀ تعهد دانیال سخت و غیرقابل تغییر باشد. او حاضر بود بمیرد تا اینکه غذای بردگان را بخورد. او حاضر بود بمیرد تا اینکه خودکنترلی خود را کنار بگذارد. حتی خود مسیح نیز در انجیل متی 24:15 به مردم گفت که کتاب دانیال را بادقت بخوانند و بفهمند. جرأت دانیال بودن را داشته باشید!

آیا خودارضائی، عملی سالم است؟ علم می‌گوید نه.

1. ارتباط خودارضائی با سطح بالاتر آنتی‌ژن و ناهنجاری‌های مربوط به پروستات

  • خودارضائی، سلامت ذهنی، و اختلالات مربوط به عضو در بیماران مبتلا به اختلال نعوظ
    Corona G, Ricca V, Boddi V, Bandini E, Lotti F, Fisher AD, Sforza A, Forti G, Mannucci E, Maggi M.
    J Sex Med 2010; 7:182–91

2. نرخ بالاتر افسردگی

  • • همبستگی شخصیتی در برانگیختگی و رفتار جنسی مردان.Husted J, Edwards A. Arch Sex Behav 1976; 5:149–56.
  • عملکرد جنسی و علائم افسردگیِ مبتنی بر گزارش از خود، در زنان دانشگاهی.Frohlich P, Meston C.J Sex Res 2002; 39:321–5.
  • سابقۀ افسردگی و عملکرد جنسی در زنان میانسال.Cyranowski JM, Bromberger J, Youk A, Matthews K, Kravitz HM, Powell LH.Arch Sex Behav 2004; 33:539–48.

3. ریسک بالاتر سرطان سینه

  • ویژگی‌های دوره‌های باروری و ریسک سرطان سینه در مطالعه‌ای روی زنان جوانی که فرزندی بدنیا نیاورده‌اند.Le MG, Bachelot A, Hill C.J Clin Epidemiol 1989; 42:1227– 33.

4. ارتباط خودارضائی با کاهش حجم پلاسمای منی، تعداد، تحرکات، و سلامت اسپرم

  • پارامترهای غدد درون‌ریز، زیست‌فیزیک، و زیست‌شیمیِ منی که از طریق خودارضائی بدست‌آمده درمقایسه با همین پارامترها در مقاربت جنسی.Sofikitis NV, Miyagawa I.J Androl 1993; 14:366–73.

5. عملکرد بدتر پروستات، حجم کمتر منی، بدترین کیفیت اسپرم، تضعیف عملکرد دفع مواد زائد

  • ترکیب انزال بعد از خودارضائی و مقاربت در جنس مرد انسانی Purvis K, Magnus O, Morkas L, Abyholm T, Rui H. Int J Androl 1986; 9:401– 6.

6. افزایش استفاده از مکانیزم‌های دفاع روان‌شناختی نابالغ

  • ارگاسم واژنی با استفادۀ کمتری از مکانیزم‌های دفاعی روان‌شناختی نابالغ همراه است.Brody S, Costa RM.J Sex Med 2008; 5:1167–76.

7. خودارضائی با بدترین ازسرگیریِ دوبارۀ فشار خون مرتبط است

  • ازسرگیریِ دوبارۀ فشار خون بعد از استرس، در افرادی که اخیراً مقاربت جنسی آلت تناسلی – واژنی داشته‌اند بهتر از افرادی است که انواع دیگر رابطۀ جنسی داشته یا اصلاً فعالیت جنسی نداشته‌اند.Brody S.
    Biol Psychol 2006; 71:214–22.

8.رضایتمندی فیزیولوژیکی پایین‌تر

  • افزایش پرولاکتینِ پس از ارگاسم بدنبال مقاربت بیش از میزان آن بدنبال خودارضائی بوده و از اینرو نشاندهندۀ رضایتمندی بیشتری است.Brody S, Kruger THC.Biol Psychol 2006; 71:312–5.

9. ارتباط تکرار و دفعات خودارضائی با عملکرد جنسی ضعیف در مردان

Brody&Costa, 2009; Das, Parish, &Laumann, 2009; Gerressu, Mercer,Graham, Wellings,&Johnson, 2008; Lau,Wang,
Cheng, & Yang, 2005; Nutter & Condron, 1985

10. ارتباط دفعات خودارضائی با عملکرد جنسی ضعیف در زنان

Brody &Costa, 2009; Das et al., 2009; Gerressu et al., 2008; Lau,Cheng, Wang, & Yang, 2006;
Shaeer, Shaeer, & Shaeer, 2012; Weiss& Brody, 2009

11. سلامت فیزیکی و ذهنی ضعیف ازجمله دلبستگی مضطرب

  • دلبستگی مضطرب و توأم با کناره‌گیری، استفاده از ویبراتور، رابطۀ جنسی مقعدی، و اختلال در ارگاسم واژینال Costa, R. M., & Brody, S. (2011).Journal of Sexual Medicine, 8, 2493–2500.

12. برانگیختگی کمتر.

  • برانگیختگی جنسی فیزیکی و ذهنی زنان با پایداری ارگاسم درحین مقاربت مطابقت دارد، نه با سایر رفتارهای جنسیBrody S, Laan E, Van Lunsen RHW.J Sex Marital Ther 2003; 29:15–23.

13. خودارضائی، سکس دهانی و مقعدی، رضایت کمتری را در رابطه نشان می‌دهند.

  • رضایتمندی (جنسی، زندگی، رابطه، و سلامت ذهنی) رابطۀ مستقیمی با مقاربت آلت – واژن و رابطۀ معکوس با تکرار سایر رفتارهای جنسی دارد.Brody S, Costa RM.J Sex Med 2009; 6:1947–54.

14. رضایتمندی ذهنی پایین‌تر

  • رضایتمندی (جنسی، زندگی، رابطه، و سلامت ذهنی) رابطۀ مستقیمی با مقاربت آلت – واژن و رابطۀ معکوس با تکرار سایر رفتارهای جنسی دارد.Brody S, Costa RM.J Sex Med 2009; 6:1947–54.

15. عشق کمتر

  •  کیفیت روابط زنان بطورخاص با ارگاسم و تکرار مقاربت آلت – واژن رابطه دارد.Costa RM, Brody S.J Sex Marital Ther 2007; 33:319–27.

16. افزایش سرطان پروستات

  • عوامل و گسترش سرطان پروستات با اشارۀ خاص به عوامل محیطیBosland MC.Adv Cancer Res 1988; 51:1–106.

17. این تکرار رابطۀ آلت – واژن است که بطور خاص با کاهش خطر یا سرطان پروستات ارتباط دارد درحالیکه تکرار خودارضائی اغلب با افزایش سرطان پروستات ارتباط دارد

  •  منافع سلامتی مربوط به انواع فعالیت‌های مختلف جنسیBrody, S. (2010). Journal of Sexual Medicine, 7, 1336–1361.

18. شادی کمتر

  •  خودارضادی در ایالات متحدهDas A. J Sex Marital Ther 2007; 33:301–17.

19. ارتباط خودارضائی با شیزوفرنی

  •  نظرسنجی شیزوفرنی، بررسی 24: اختلال جنسی: مطالعۀ موردی.Macdonald S, Halliday J, MacEwan T, Sharkey V, Farrington S, Wall S, McCreadie RG.
    Br J Psychiatry 2003; 182:50–6.
    • تأثیر بیماری‌های روانی و داروهای روان‌گردان در اختلال جنسی: شواهد و اختیارات.
    Clayton AH, Balon R.
    J Sex Med 2009; 6:1200–11.

20. تأثیر داروهای ضد درد خیلی کمتر درمقایسه با PVI

  •  بی‌حسی بوجودآمده نسبت به درد در زنانی با خودتحریکی دستگاه تناسلیWhipple B, Komisaruk BR.J Sex Res 1988; 24:130–40.

«اگر پنجاه میلیون نفر هم یک چیز احمقانه را باور داشته باشند، آن چیز بازهم احمقانه است.»
خنده‌دار است وقتی مردم به شما می‌گویند که خودارضائی برای شما خیلی خوب است درحالیکه افراد بسیار زیادی هستند که از سرطان پروستات، افسردگی، روابط از بین‌رفته، سردرد، خستگیِ مفرط، نعوظ ضعیف، کاهش ارگاسم، افزایش احساس تنهایی، و حس گناه مفرط بعد از خودارضائی رنج می‌برند. دین هیچ ربطی به آن ندارد چراکه افراد غیرمذهبی هم همان دردها و عوارض جانبی منفی را تجربه می‌کنند. خوردن یک سیب یا نوشیدن آب پرتقال یا دوچرخه‌سواری در شما احساس گناه ایجاد نمی‌کند. هیچ چیز سالمی در شما احساس گناه ایجاد نمی‌کند، اما خودارضائی چرا. دلیل آن چیست؟ چون ما برای مقاربت جنسی با شریکی از جنس مخالف طراحی شده‌ایم. حقیقت این است که خودارضائی چیز سالمی نیست اما مردم می‌خواهند دربارۀ عادات بدشان، حرف‌های خوب بشنوند، پس بسختی تلاش می‌کنند که وجدان‌شان را با انواع توجیهات پوچ و مضحک مثل اینکه «عادی است» و «همه آن را انجام می‌دهند» فلج کند. هفتاد سال قبل آنها همین چیزها را دربارۀ سیگار کشیدن می‌گفتند «هی ببین سیگار کشیدن کار بی‌خطری است، ببین همه سیگار می‌کشند.»
خبر خوب اینکه شما می‌توانید دربارۀ تأثیرات منفی خودارضائی آموزش ببینید. مجبور نیستید قبل از اینکه در زندگی‌ خودکنترلی خود را بدست آورید، منتظر باشید تا عوارض منفی و اعتیاد به آن را تجربه کنید. مجبور نیستید نادان مانده و از کاهش سلامتی و روابط خود رنج ببرید. مجبور نیستید که از دیدگاه‌های کورکورانۀ مردم که منجر به بیماری می‌شود پیروی کنید. مجبور نیستید یک قربانی باشید. شما می‌توانید از منافع سلامتی، خودکنترلی، و یک ذهن سالم بهره‌مند باشید.

اثرات منفی خودارضائی
24 سپتامبر 2012

اگر خودارضائی چنانچه بسیاری از افراد ادعایش را می‌کنند خوب است، پس چرا افراد بسیار زیادی از درد و اثرات منفی آن شکایت می‌کنند؟ دین هیچ ربطی به این ناراحتی‌ها ندارد چراکه افراد غیرمذهبی نیز درد و عوارض منفی جانبی آن را تجربه می‌کنند. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن هیچ مشکلی وجود ندارد که بگوییم خودارضائی به شخص لذت داده و استرس را برطرف می‌کند اما اگر بگوییم که خودارضائی باعث درد و رنج شما می‌شود آنگاه به شما بعنوان شخصی که قربانی آگاهانه یا ناآگاهانۀ یک شستشوی مغزی افسانه‌ای است نگاه می‌شود. پستی در سایت یاهو (Yahoo) این نکته را بسیار خوب توضیح می‌دهد:
«افراد اغلب ادعا می‌کنند که هرگونه کاهش محسوس در تمرکز، حافظه، و انگیزه صرفاً تأثیر روان‌شناختیِ بوجودآمده بوسیلۀ یک گناه یا جرم است. اما این دلالت بر این دارد که: «تمام اینها در سر شما قرار دارد» و نتیجه می‌گیرند که کاملاً خیالی است. با این حال، همانطور که دامبلدور  گفت «البته که این در سر تو اتفاق می‌افتد هری، اما چرا این باید در روی زمین به این معنی باشد که واقعی نیست.» بله، می‌دانم که اثباتی برای آن وجود ندارد اما با این وجود این حرف درست است که: چرا خودادراکیِ ما از حافظه، آگاهی، و تمرکزمان باید کمترواقعی باشند فقط به دلیل اینکه غیرقابل لمس هستند؟ هنوز هم ناشناخته‌های کنشی، انتقال‌دهنده‌های عصبی، و اتصالات سیناپسی در مغز وجود دارند که بطور مداوم در اثر تأثیرات محیطی، مصرف مواد شیمیایی، و البته عمل فکر کردن ساخته می‌شوند. پس اگر من از بدترشدن تمرکز و حافظۀ کوتاه‌مدت خودم آگاه باشم، پس آنها واقعاً وجود دارند، حداقل برای یک یا چند روز تا زمانی که به شرایطی که برای من «طبیعی» هستند برگردند. «تمام» اینها در سر من نیست (گرچه در سر من اتفاق می‌افتد)، و واقعاً اتفاق می‌افتد ــ فقط اینکه توسط حواس پنجگانه قابل درک نیست.
پس ما اکنون متوجه شدیم که خودارضائی تا سر حدّ انزال، می‌تواند عوامل منفی موقتی را در مغز ایجاد کند. خب آیا مغز مهمترین عضو و ارگان در بدن نیست؟ و اگر کسی این تأثیرات را هر روز پس از انزال بواسطۀ خودارضائی تجربه کند، یک تأثیر موقتی می‌تواند کاملاً مخرب شود . . .»
چیزی که این شخص در متن فوق بدرستی به آن اشاره می‌کند این است که هم لذت و هم درد در مغز اتفاق می‌افتد. اگر شما مغز نداشته باشید و خودارضائی کنید، لذتی هم نخواهید برد و در این شرایط، اگر دست خودتان را روی گاز داغ بسوزانید باز هم دردی احساس نخواهید کرد. همانطور که درد، ذهنی و درونی است، درد هم همینطور است. پزشکان، مشاوران، روان‌پزشکان، و سایر متخصصین سلامتی اغلب شکایاتی را نسبت به موارد زیر از افرادی که خودارضائی می‌کنند دریافت می‌کنند:

    1.  دشواری در انجام مقاربت جنسی واقعی
    2. خستگی مفرط، ضعف
    3. استرس
    4. نعوظ ضعیف
    5. سردرد
    6. انزال زودرس
    7. چکه کردن منی
    8. کاهش ارگاسم
    9. از دست دادن میل جنسی نسبت به جنس مخالف
    10. علاقه به همجنس‌گرایی، تراجنسیتی
    11. کاهش حافظه
    12. کمر درد
    13. ضعف جنسی
    14. اضطراب
    15. نوسانات خُلقی
    16. بی‌خوابی
    17. کمبود تمرکز، ابهام مغزی
    18. افزایش احساس تنهایی، خجالت، و میل به انزوا
    19.  افزایش احساس گناه
    20. افسردگی، کاهش خوشحالی
    21. از دست دادن انگیزه
    22. افکار و میل مربوط به خودکشی

این لیست جامع نیست ولی بسادگی حاوی برخی از رایج‌ترین شکایت‌ها هستند. برای مطالعۀ تأثیرات منفی که در مجلات علمی منتشر شده است با این کلیدواژه جستجو کنید: «آیا خودارضائی کار سالمی است؟ علم می‌گوید نه. » سایت‌هایی وجود دارند که ابعاد منفی آن را گزارش می‌کنند.
عوارض جانبی منفی در خودارضائی واقعی هستند. قوانین فیزیکی وجود دارند که بدن، مغز، و سیستم عصبی شما را احاطه کرده‌اند. فرقی نمی‌کند که شما هندو، مسلمان، مسیحی، سکولار، یا یکی از طرفداران هری پاتر باشید، نقض این قوانین موجب یک نتیجۀ تضمینی یکشان برای همه افراد خواهد شد. حقیقت این است که «خودارضائی مضر است اما افراد می‌خواهند برای عادات بدشان، حرف‌های خوب بشنوند تا وجدان آنها را با توجیهات احمقانه‌ای همچون «این نرمال است» و «همه این کار را انجام می‌دهند» از کار بیاندازد. هفتاد سال قبل نیز دربارۀ سیگار کشیدن همین حرف‌ها گفته می‌شد که ببین همه این کار را انجام می‌دهند، این کار بی‌ضرر است.»
کودکان کوچک بی‌گناه با دروغ‌هایی دربارۀ سیب‌زمینی سرخ‌شده، در سیستم احمقانه مدارس بزرگ می‌شوند. زیبائی و منافع خودکنترلی، خودتنظیمی، و برقراری رابطه با جنس مخالف از آنها پوشیده شده است. اشاره به سیب‌زمینی سرخ‌شده شوخی نیست چراکه رژیم‌های غذایی پرچرب، دلیل شماره یک بلوغ زودرس یا نابهنگام است. با هجوم هورمون‌ها است که در چنین سن غیرطبیعی بلوغ اتفاق می‌افتد که اکنون به هفت، هشت، و نه برای دختران و پسرانی رسیده است که به پورن و خودارضائی اعتیاد پیدا کرده‌اند. زمانی که آن مسیرهای عصبی در مغز ثابت و پابرجا شوند، تقریباً بسختی می‌توان آن عادات را از بین برد. همانطور که شب درپی روز می‌آید، همانطور هم این عادات پیامدهایی را برای فرد معتاد دارد که بقیۀ روزش را برای یافتن کمک و البته در جاهایی که تماماً غلط هستند خواهد گذراند. با این وجود، هیچکس نباید امیدش را از دست بدهد. من خودم از همان افرادی بودم که با دعا و نیایش، دستورات این جزوه را پیگیری کردم و آزاد شدم. اگر من توانستم پس شما هم می‌توانید.

اما من نمی‌خواهم خوردن گوشت را کنار بگذارم!

خیلی از افراد می‌خواهند خودارضائی را کنار بگذارند اما نمی‌خواهند خوردن گوشت حیوانات مرده را کنار بگذارند. آنها می‌خواهند به سطوح بالایی از خودکنترلی، سلامتی بهتر، کارکرد بهتر مغز، و ترمیم آسیب‌های ناشی از عادات بد برسند اما نمی‌خواهند خوردن گوشت را کنار بگذارند. آنها خواهان نتایج بسیار عالی، بدون تغییر در سبک زندگی‌شان هستند. فقط فکر کنید به اینکه قراردادن جسد پوسیدۀ یک حیوان در بشقاب غذایتان و توقع اینکه به خودکنترلی و سلامتی برسید مثل این است که در مخزن بنزین اتومبیل‌تان پنیر انداخته و توقع قدرتی با چندین اسب‌بخار بیشتر را داشته باشید. نخوردن گوشت و روی آوردن به یک رژیم غذایی گیاهی برای کسب خودکنترلی یک تصمیم معنوی، محیط‌زیستی، اخلاقی، یا دینی نیست. بلکه تصمیمی برای رسیدن به بهترین نتایج است! بهترین و بهترین: تا بتوانید بهتر فکر کنید، بهتر احساس کنید، بهتر زندگی کنید، بدون خودارضائی، بدون پورن، خودکنترلی کامل، روابط بهتر، اعتماد بنفس بیشتر، سلامتی بیشتر، و غیره. این دربارۀ نتایج است. یا به قوانین بدن‌تان احترام گذاشته و خودکنترلی را بدست می‌آورید یا آنها را نقض کرده و تمام عمرتان را به خودارضائی خواهید گذراند. آن نتایج با تغذیۀ برتر بدست می‌آیند. این یک انتخاب برای بدست آوردنِ باکیفیت‌ترین ویتامین‌ها، مواد معدنی، و مواد مغذی از غذاهای کاملاً گیاهی و پرهیز از سموم موجود در گوشت و محصولات حیوانی است.

هیچ‌چیزی به اندازۀ تکامل در داشتن رژیم غذایی گیاهی، نمی‌تواند روی سلامتی انسان و افزایش شانس بقاء او در زندگی مفید باشد.

آلبرت انیشتین

یک نمونۀ عالی از این مفهوم، مبتنی بر نتایجی از مک دنزیگ ، یک هنرمند رزمی‌کار حرفه‌ای در UFC (مسابقات قهرمانی مبارزۀ نهایی) است. مک، همچون یک ماشین مبارزۀ کشندۀ قدرتمند است. او همچنین یک وگان (گیاه‌خوار) سرسخت بوده و اصلاً لبنیات و گوشت نمی‌خورد. ویدئوی مصاحبۀ او در مستند بسیار عالی Forks Over Knives را ببینید تا درک بهتری از روش غذا خوردن ما برای رسیدن به اهداف‌مان داشته باشید.
آیا خواهان لذت خودکنترلی نیستید؟ آیا نمی‌خواهید احساس بهتری داشته باشید چون اعتیاد به خودارضائی و پورن ندارید؟ آیا نمی‌خواهید از تنهایی بیرون آمده و در گسترش روابط ارزنده اعتماد بنفس داشته باشید؟ البته که می‌خواهید. پس باید شروع به یادگیری کرده و نگذارید که غفلت و نادانی شما را با رکود و ترس از کار بیندازد. چیزی که می‌خورید، تأثیر شگرفی در میل شما به خودارضائی و تماشای پورن دارد. قراردادن یک حیوان مرده در بدن‌تان و انتظار اینکه نشاط و قدرت ارادۀ بیشتری داشته باشید هیچ مفهومی ندارد. شما چیزی مرده را در بدن‌تان انداخته و انتظار سرزندگی و قدرت دارید.  این یک تناقض است. میوه‌ها، سبزیجات، و دانه‌ها سلامتی و نشاط بیشتری به شما داده و باعث می‌شوند احساس بهتری داشته باشید. ساختن یک بدن قوی و پاکیزه بوسیلۀ ورزش و رژیم غذایی وگان، خودکنترلی را بسیاااااااااار آسان‌تر می‌کند. منافع و خواص رژیم غذایی گیاهی را یاد بگیرید.

شما همان چیزی هستید که می‌خورید.

پاوِرب

نمودارهایی با عنوان «انسان‌ها بطور طبیعی گیاه‌خوار هستند» یا «آناتومی مقایسه‌ای درزمینۀ خوردن» نوشتۀ دکترای پزشکی میلتون میلز  وجود دارد که نشان می‌دهند انسان‌ها بر اساس طراحی‌شان گیاه‌خوار هستند. اکنون سال 2012 است و جایی برای نادانی وجود ندارد. نور در همه‌جا وجود دارد. شواهدی مبتنی بر رژیم غذایی گیاهی به‌وفور و رایگان قابل دسترسی است.

خودارضائی یک راه‌حل است

خودارضائی یک مشکل نیست، بلکه یک راه‌حل است. این نشانه‌ای است که به شما نشان می‌دهد باید رویکرد یا روش‌تان را برای بدست آوردنِ نتایج بهتر تغییر دهید. چگونه است که به خودارضائی یا سایر اعتیادها، بعنوان مشکلات سختی نگاه می‌شود، درحالیکه آنفولانزا یا سرماخوردگی، بازتاب کاملی از انتخاب‌های شما در سبک‌زندگی تان دانسته می‌شوند؟ وقتی تب، سردرد، یا آبریزش بینی داریم با روشی کاملاً فیزیکی نسبت به آن واکنش نشان می‌دهیم مثل استراحت کردن، نوشیدن آب، و پرهیز از استرس. اما درزمینۀ خودارضائی و پورن کاملاً برعکس واکنش نشان داده و فکر می‌کنیم که باید به یک متخصص برای مشاورۀ عاطفی، روحی، و ذهنی مراجعه کنیم. برای اینکه نشان دهیم چقدر این طرز فکر ما احمقانه و غیرمنطقی است اجازه دهید که به آن از جنبۀ دیگری نگاه کنیم. کدامیک از این موضوعات مربوط به خودکنترلی است: سرماخوردگی یا خودارضائی؟ اگر شما هم مثل افراد دیگری که به این پرسش پاسخ داده‌اند فکر کنید خواهید گفت خودارضائی مربوط به خودکنترلی می‌شود. بنظر می‌رسد فکر می‌کنیم که ما هیچ کنترلی بر بیماری یا مریضی نداریم اما در عین حال باید کنترلِ کامل بر تکانه‌های جنسی قدرتمند خود داشته باشیم. آیا می‌توان گفت که مشکل از سرماخوردگی یا خودارضائی نیست بلکه به نوعِ نگاه ما به این چیزها مربوط می‌شود؟
خودارضائی یک راه‌حل است چون به نوع نگاه ما مربوط می‌شود. چیزی که روشی سودمند تصور می‌شود اما به چشم‌اندازی بی‌سود و متروک بدل شده است. یادگیریِ ترک خودارضائی، یادگیریِ افزایش خودکنترلی‌تان است. خودکنترلی شما یک مفهوم انتزاعی مبهم نیست، بلکه یک عضلۀ ذهنی است که در مغز فیزیکی شما (بخش پری‌فرونتال) جای گرفته است. برای اعمال کنترل روی بدن‌تان باید انرژی و قدرت داشته باشید. این قدرت، قدرت اراده نامیده می‌شود. علم بطور مکرر تأیید کرده است که افزایش قدرت ارادۀ‌تان مستقیماً به سلامتی بدن شما مربوط است. اگر خواهان توقف خودارضائی و فرار از اعتیاد به پورن هستید، باید از قوانین سلامتی مطابعت کنید. ما می‌توانیم از دهه‌ها مطالعه و تحقیق ببینیم که افرادی که رژیم غذایی گیاهی داشته و به اندازۀ کافی استراحت و ورزش داشته و از قوانین سلامتی پیروی می‌کنند نسبت به کسانی که این قوانین را نادیده می‌گیرند کمتر بیمار شده و عمر طولانی‌تری دارند. بدون این نوع نگاه که شما را قادر می‌سازد ارتباطات فیزیکی میان سلامتی و قدرت ارادۀ‌تان را ببینید، نسبت به این واقعیت که شما دشمن خودتان هستید کور خواهید ماند. شما دراصل در حال تغذیۀ آن مشکل هستید. خودارضائی موضوعی مربوط به خودکنترلی است، چون غلبه بر وسوسه‌ها و اصرارها با بدنی پر از حیوانات فاسد، شکر تصفیه‌شده، روغن، پنیر گاوی، زائدات پستانی، و سایر غذاهای طعم‌دارشدۀ مصنوعیِ بدردنخور غیرممکن بنظر می‌رسد.
چرا خودارضائی یک راه‌حل است؟ چون فراخوانی برای شماست تا اساساً از قوانین سلامتی پیروی کنید. شما می‌توانید از خودارضائی ممنون باشید چون پرچم قرمزی است برای نشان دادن اینکه شما در حال ازدست دادنِ تمرکز روی عاداتی هستید که باعث افزایش قدرت ارادۀ‌تان می‌شوند. به این معنی که شما به اندازۀ کافی میوه و سبزیجات نمی‌خورید. به این معنی که دارید خیلی دیر می‌خوابید و به اندازۀ کافی ورزش نمی‌کنید. خودارضائی فراخوانی برای شماست که به زندگی خودتان متعهد بوده و دیگر تغذیه و سلامتی خودتان را تسلیم آدم‌های خوب دوروبرتان نکنید. پس برخیزید و مالک خود شوید! از ضایع کردنِ دهان و معدۀ خود پرهیز کنید. مقادیر زیادی از غذاهای وگان تمیز را خورده و بدن‌تان را تغذیه کرده و احساسی عالی داشته باشید! خوردنِ غذاهای شیک و مجلل مخصوص کسانی است که زندگی می‌کنند تا بخورند اما شما خواهان خودکنترلی هستید پس باید برای زندگی کردن غذا بخورید. خودارضائی فراخوانی است برای شما تا مثل کسانی که دوروبرتان هستند فکر نکنید. به مردم جهان در رستوران‌هایی با غذاهای عالی نگاه کنید که همگی چاق، و دارای عضلات شل و سست، بدون فرم، بدون قیدوبند، و درب‌وداغون هستند. خودتان را نجات داده و قبل از اینکه تسلیم انواع وسوسه‌ها بشوید، مقدار زیادی غذاهای گیاهی بخورید. خودارضائی، بازتاب سبک زندگی شماست. با پیروی از این اصول که در اینجا آمده است شما می‌توانید قدرت ارادۀ‌تان را افزایش داده و خودارضائی را ترک کنید.

قدرت اراده و سلامتی رابطۀ مستقیمی دارند. وقتی سلامتی تان را افزایش دهید، قدرت ارادۀ تان را افزایش خواهید داد. سرمایه‌گذاری روی سلامتی، بهترین بازدهی را خواهد داشت. اگر سلامتی تان را از بین ببرید قدرت ارادۀ تان از بین خواهد رفت.
فلوچارت مراحل غلبه بر خودارضائی (11 اکتبر 2012 )

1. دو گروه از افراد در جهان وجود دارند:
آ. کسانی که خودارضائی می‌کنند
ب. کسانی که خودارضائی نمی‌کنند
2. افرادی که خودارضائی می‌کنند به دو گروه تقسیم می‌شوند:
آ. کسانی که می‌خواهند آن را ترک کنند.
ب. کسانی که نمی‌خواهند آن را ترک کنند.
3. به کسانی که نمی‌خواند آن را ترک کنند، توصیه می‌شود که اثرات منفی آن و منافع ارتباط جنسی سالم با جنس مخالف را مروری دوباره کنند.
4. مهمترین کار برای کسانی که می‌خواهند آن را ترک کنند، تصمیم‌گیری و تعهد نسبت به ترک آن است.
5. مهمترین روش برای ترک خودارضائی، تمرین قدرت اراده و خودکنترلی است.
فقط آن را انجام نده!
6. اگر قدرت اراده کافی نبود، پس مهم این است که قدرت اراده را از طریق رژیم غذایی، ورزش، خواب و غیره تقویت کنید.
7. اگر قدرت اراده بازهم کافی نبود، از روش‌های دیگر مثل دعا، روزه، و مشاوره کمک بگیرید.
8. اگر این روش‌ها هم مؤثر نبودند، از ثبت تشریحی  کمک بگیرید تا ببینید چه چیزهایی مفید و چه چیزهایی بی‌فایده است.
9. مؤثرترین روش برای ترک خودارضائی، استفاده از ترکیب همزمان چندین روش است: قدرت اراده، روزه‌گیری، دعا و نیایش، ورزش، رژیم غذایی، مشاوره و غیره.
10. آیا روش‌های ترکیبی برایتان مؤثر بود؟ اگر نبود، به تلاش ادامه داده و رویکردتان را تغییر دهید.
11. ازدواج کنید. این گام را جدی بگیرید. این یک راه‌حل واقعی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. این راهی طبیعی و روشن‌ترین راه برای پاسخ و برآوردن نیاز جنسی است. ازدواج همیشه کامل نیست و اغلب با مشکلاتی همراه است اما مشکلات آن، به بدی اعتیاد به خودارضائی نیستند. همانطور که مارتین لوتر گفت «یک ازدواج ناشاد بهتر از یک تنهایی ناشاد است.» بله بسیاری از افرادی که خودارضائی می‌کنند، بیش از حدّ جوان هستند، یا جوان‌تر از چیزی هستند که بتوانند ازدواج کنند اما در هر حال، ازدواج بهترین راه برای رضایتمندی جنسی است. یک مرد برای داشتن رابطۀ جنسی با همسرش و یک زن نیز برای داشتن این رابطه با شوهرش خلق شده است. برخی افراد می‌توانند خودشان را کنترل کرده و خودارضائی را ترک کنند اما برخی دیگر بهتر است از ازدواج کمک بگیرند. اگر آنها قادر به ازدواج باشند، بهتر است از توصیۀ کتاب مقدس در شمارۀ 6:9 قرنتیان پیروی کنند که می‌گوید: «اگر آنها خودکنترلی ندارند بهتر است ازدواج کنند، چراکه ازدواج کردن بهتر از سوختن در تمایلات جنسی است.»